Sárkányhiba

Folytatva a Dragon startját részletező előző posztunkat, most az űrhajó Űrállomásra (ISS) érkezését, illetve távozását részletezzük. Nemrég kiderült, hogy a legutóbbi út során becsúszott gikszert pontosan mi is okozta: emiatt még az is kérdéses volt, hogy a Sárkány egyáltalán eljuthat-e az Űrállomásra. De erről később.

Amikor a Dragon az űrállomás közelébe ér, az ISS legénysége URH és az állomáson lévő vezérlőpanel segítségével felveszi a kapcsolatot az űrhajóval, hogy figyelemmel kísérhessék a Sárkány közeledését. Parancsokat küldhetnek részére az űrrandevú során, de legalább ennyire fontos, hogy az űrállomásról távozó Sárkányt is irányítani tudják.
A űrálllomás megközelítésének utolsó szakaszát a houstoni Küldetésirányítás és a SpaceX Hawthorne-ban állomásozó csapata közösen hagyja jóvá. A jóváhagyás után begyújtják a hajtóműveket, aminek során a Sárkány 250 méterre közelíti meg az űrállomást. Ebben a távolságban jól jönnek az űrhajó kis távolságban használatos rendszerei, ami LIDAR-ból [lézerradar] és hőkép-alkotó berendezésekből áll. A két rendszer képeinek összehasonlításával ellenőrizhető a Dragon aktuális helyzete és sebessége. Ha minden rendben van, az űrhajót várakozóhelyének elhagyására utasítják a SpaceX és a NASA küldetésirányító csapatai.

Ezután a Sárkány 200 méteren belül kerül az űrállomástól, és ezzel át is lépi a biztonsági zónát (Keep-Out Sphere, KOS) - utóbbit úgy kell elképzelni, mintha egy 200 méter sugarú képzeletbeli gömböt rajzolnánk az ISS köré, célja az ütközés elkerülése.
Ezután a Dragon 30 méterre merészkedik az Űrállomástól, ahol automatikusan „megáll” – legalábbis, az űrállomáshoz viszonyítva. A Földön újra dönteni kell: folytatni akarják-e a manővert. Ha igen, akkor az űrhajó 10 méterre közelíti meg az űrállomást – ekkora távolságra van, amikor megragadják majd a grabancát. Újabb döntést kell hozni, és ha szabad a pálya, akkor a houstoni Küldetésirányítás értesíti a legénységet: megkezdhetik „begyűjteni” a Sárkányt.
Ekkor az űrállomás parancsnoka az egyik fedélzeti mérnök társaságában kinyúl az űrállomás 17,6 méter hosszú robotkarjával, és fülön csípi a Dragont. Később Houstonból irányítják a  kart, mire az elforgatja a Dragont és a Harmony-modul aljára illeszti, ahol aztán rögzítik a Nemzetközi Űrállomáshoz. iss034e062490-580x385.jpg
Pár hét múlva, a visszaút kezdetén Houston parancsot ad a Dragon leválasztására, és a Sárkányt a robotkar 15 méterre távolítja el az űrállomástól, ahol aztán a legénység közreműködésével szabadon engedik a járművet. A Dragon három gyújtással elmanőverez az űrállomás közvetlen közeléből, Houston pedig megerősíti, hogy biztonságos távolba evickélt az ISS-től.
A Dragon mintegy öt óra múlva végrehajtja a földkörüli pálya elhagyásához szükséges gyújtást, ami akár 10 percig is eltarthat. Ezután nagyjából félórát vesz igénybe, mire a Dragon megkezdi a belépést a Föld légkörébe, hogy aztán a Csendes-óceán vízén landoljon.  

A Dragon landolását a légkörbelépés során Draco segédhajtóművei automatikusan szabályozzák. Hajszálpontos időzítéssel, 13 700 méter magasan nyílik ki két segédernyő, ezek stabilizálják és lassítják le az űrhajót.
A segédernyők teljes kinyílásával aktiválódik a három, egyenként 35 méter átmérőjű főernyő, ezek nyitására kábé 3000 méteren kerül sor. Miközben a segédernyők leválnak, a főernyők tovább lassítják az űrhajót, míg az végül 4,8-5,4 m/s (17-20 km/h) sebességgel ereszkedik. Még ha a Dragon el is vesztené egyik főernyőjét, a két megmaradt ernyővel is biztonságosan kísérelhetné meg a landolást.

A poszt bevezetőjében jelzett cvikli kérdésessé tette, hogy március elsejei startját követően egyáltalán eljut-e az űrállomásig a Dragon. Mi is történt?

Miután a Dragon levált a második rakétafokozatról, aggasztó hírek kezdtek érkezni a SpaceX Küldetésirányításától: elvesztették a kapcsolatot a Sárkánnyal. A cikk szerzője Elon Muskot, a SpaceX alapító főnökét kérdezte arról, hogy mi okozta a bajt, és hogyan mentették meg a világűrben kontrollálhatatlanul sodródó kapszulát a pusztulástól – ráadásul nagyon rövid idő alatt. 20101215_07.jpg
Miután az űrhajó az alacsony földkörüli pályát elérve levált a hordozórakétáról, váratlan hiba csúszott be a számításba: a Dragont manőverező négy hajtómű-együttes közül három bedobta a törülközőt: a három oxidáló-tartályban alacsony volt a nyomás. [A fenti fantáziarajzon ezek közül kettő látható működés közben.] Így a Dragon nem képes elmanőverezni az űrállomásig. Az első pillanatban még úgy tűnt, hogy a 133 millió dolláros küldetés kudarcba fullad. „A problémát a Dragon oxidáló-tartályaiban lévő visszacsapó szelepek apró módosítása okozta, ezek ugyanis eltértek a korábban használt szelepektől.” Az aprócska módosítás következtében azonban beragadtak.

„Ott helyben írtunk egy új programot, és felküldtük a Dragonnak. Ezzel a visszacsapó szelepeket érő nyomás az ellenkező irányból érkezett, majd megszüntettük a nyomást – olyasmi volt ez, mintha jól belerúgtunk volna” – foglalta össze Elon Musk a történteket. Az akció bevált, a szelepek ezután jól működtek.
Viszont az is problémát okozott, hogy egyáltalán képesek legyenek kommunikálni az űrhajóval, hiszen az szabadon sodródott a földkörüli pályán. A Légierővel szoros együttműködésben jóval nagyobb teljesítményű antennákat használtak, ezekkel sikerült kapcsolatot létesíteni az űrhajóval, és "lőhették fel" a Dragon részére az említett programot.
Musk szerint a beszállító hibázott, ők viszont akkor hibáztak, amikor a bibit nem szúrták ki. A SpaceX visszatér a korábbi küldetéseken használt visszacsapó-szelepekhez, és teszteli azokat, hogy ez a hiba többé ne fordulhasson  elő.

Lájkoltad már a Puli Space-t a Facebookon? Folyamatosan olvashatsz friss hazai és nemzetközi híreket a Hold-kutatásról, űrgépek fejlesztéséről, támogatóinkról!
-------------
TÁMOGASS MINKET!
Lépj be a Kis Lépés Klubba vagy vállalkozásként irány a Puli Indítóállás! Holdjárónk, a Puli, már ezer forintos támogatás esetén is magával viszi neved a Holdra, hogy az örök időkre ott maradjon! De a következő meteorbecsapódásig mindenképp...

matrica_nyomd-meg_sm.jpg

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.