Texas size

2010 októberében, akkor még kvázi inkognitóban, vettem részt először egy  Google Lunar XPRIZE csapattalálkozón - GLXP Team Summit -, Man szigetén. Ez még a verseny nevezési határideje előtt volt, és akkor azon dolgoztam a Puli csapatával, hogy GLXP résztvevő legyen belőlünk.

Még félig inkognitóban a GLXP Team Summit 2010-en, Isle of Man. (A szerző alulról negyedikként, a bal sor.ban.)

Ez nem sokkal később meg is történt, 2011. február 17-én "dördült el" hivatalosan is a képzeletbeli startpisztoly: a Pulival együtt 29 csapat vágott bele napjaink egyik legizgalmasabbnak tartott technológiai versenyébe.

Hogy miért izgalmas a Google Lunar XPRIZE? Nem kisebb a tét, mint hogy a résztvevők magánerőből (min. 90%) juttassanak el egy űrjárművet a Holdra, amelynek ott legalább 500 métert meg kell tennie, és nagyfelbontású képeket és videót a Földre küldeni. Egyszerűnek tűnik, ugye?

Nem az.

A műszaki problémák mellett a küldetés finanszírozása a legnagyobb gond a csapatoknál. Ez egységesen igaz mindenkire, még az amerikai résztvevőknek sem egyszerű a több millió vagy akár több tízmillió dollár előteremtése. Ami persze még mindig eltörpül egy klasszikus űrügynökségi projekt költségvetése mellett.

De éppen erről van szó: a Google Lunar XPRIZE egyik fő célja, hogy "jóárasítsa" a Holdra jutást, és segítsen beindítani egy, a holdi erőforrások felhasználásán alapuló gazdaságot.

Ehhez a csapatoknak nagyon költséghatékonyan, átgondolt kockázatvállalással kell dolgozniuk, sok új innovatív megoldással fűszerezve, a piacon már elérhető alkatrészek, komponensek sokoldalú felhasználásával.

Ezt látványosan meg is teszik: 

Még akkor is, sőt annak ellenére, ha nem áll rendelkezésre bőséggel pénzügyi forrás. Ami már egy nagy lépés abban az irányban, hogy elérjék a Holdat!

De térjünk vissza az Isle of Man-on tartott Team Summithoz. Már ott, és az utána következő többi találkozón is az egyik fő téma az volt, hogy a Google maga miért nem segít többet a verseny reklámozásában, hiszen az ismertség, egy megfelelő PR sokat tudna segíteni a pénzügyi fedezet előteremtésében. A válasz több éven át lényegében mindig az volt, hogy a csapatok először mutassanak valamit, ami alapján hihető lesz, hogy tényleg el tud valaki jutni a résztvevők közül a Holdra. Bár nem mondták ki, de ennek a jelentése valójában könnyen megfejthető:

amíg nincs komoly előrelépés, addig nincs Google PR

mert nem akarnak egy "image damage" helyzetbe kerülni.

Nemrég gyökeresen megváltozott a helyzet PR ügyben. És ha már Google, akkor a kicsinyeskedésnek sem hagytak helyet. A legutóbbi, Tokióban tartott Team Summit-on fejeződtek be egy dokumentumfilm-sorozat forgatás munkálatai; az eredmény pedig most márciusban került a nyilvánosság elé. Ez a Moon Shot, egy kilenc rövidfilmből álló sorozat.

A Moon Shot előzetese. A cikk írásakor már több, mint kétmillióan látták.

És ha már lúd, legyen kövér.

A Moon Shot sorozat producere nem más, mint J.J. Abrams (elég annyit mondani, hogy Star Trek, Sötétségben, Az ébredő Erő), rendezője az Oscar-díjra jelölt Orlando von Einsiedel (Virunga).

A premier sem akárhol volt. A világ legnagyobb technológiai fesztiválja, az SXSW Interactive, március közepén kerül megrendezésre Texas fővárosában, Austinban. A South by Southwest helyi zenei fesztiválként indult 1987-ben, időközben a zene, a film és az interaktív technológiák fő találkahelyévé vált. Idén először az Egyesült Államok regnáló elnöke is ott volt; Obama egy egyórás beszélgetésben fejtette ki, miért fontos a technológia, miért fontos az együttműködés új, gyorsan változó világunkban.

A szerző a Moon Shot premierjén Sergei Dobrianskival (Team Plan B) és John Thorntonnal (Astrobotic).
J.J. Abrams útmutatót ír a Pulinak.
A Moon Shot rendezője, Orlando von Einsiedel és Pacher Tibor "Főpuli".
"Kicsi Puli" Tokió után Austinban is ott volt. A képen John Thorntonnal (Astrobotic) és a szerzővel.

Nagy utat tettünk meg közösen a GLXP keretében, az Isle of Man-i Team Summit óta. Versenytársainkkal, az XPRIZE munkatársaival, a Google növekő PR támogatásával. Ma már egyik csapat sem panaszkodhat, hogy a keresőóriás félne a Holdverseny nyilvánosságától.

Felnőtt és nagy lett a Google Lunar XPRIZE. A résztvevő csapatok tették azzá. Köztük a Puli. Jó lenne, ha ezt itthon is minél többen észrevennék.

Hisszük, hogy a sikeres részvétel hazánk számára óriási elismerést és presztízst jelentene, hiszen a világ három vezető hatalma mellett egy kis nemzet, Magyarország lehetne a 4. ország, ami járművet küld a Holdra. Mi ezért dolgozunk, és

szeretnénk, ha ez egy közös cél lenne, amit mindenki magáénak érez, és a Puli Holdra jutását minden honfitársunkkal és magát magyarnak vallóval együtt közös, nagy sikerünkként éljük meg.

Két csapatnak már megvan az indítási szerződése is; én három újat várok 2016 folyamán. Megítélésem szerint a SpaceIL-hez és a Moon Express-hez jó eséllyel csatlakozni fog az Astrobotic, a Part Time Scientists és a Team Indus is. Ez utóbbi három szívesen vinne másokat is magával - akár a Pulit is.

Itthon sok minden kicsinek látszik, de Texasban persze minden nagy; nem csak a Google Lunar XPRIZE, az SXSW Interactive, a burgerek - még a csizma is "Texas Size" az NRG stadionkomplexnél, a houstoni Rodeo egyik fő helyszínén, ahol a texasi magyar konzultól kaptam szakavatott bevezetést a rodeók világába (címlapfotó).

A végére pedig itt van Moon Shot Episode 9, Verseny a Díjért - a Pulival is. Nézze meg mindenki (van magyar felirat is), érdemes!

A teljes Moon Shot sorozat listája itt érhető el.

Dr. Pacher Tibor

Kövesd a Pulit honlapunkon és csatlakozz online közösségeinkhez a Google+on és Facebook-on!

Szeretnél hozzájárulni ahhoz, hogy Magyarország legyen a negyedik nemzet a Holdon?

Told meg Te is!

Egynek minden nehéz; soknak semmi sem lehetetlen.

Gróf Széchenyi István