Mi lesz az űrsiklók hajtóműveivel? Vajon tényleg a kereskedelmi űrrepülés során használják majd őket? Meglehet. Ez is kiderül a Google Lunar X PRIZE verseny hírleveléből, ahonnan az alábbiakban szemezgetünk egy-két gyöngyszemet versenytársaink életéből. Az Astrobotic csapat egy interjúban leszállóegységének súlyáról és az űrsiklók egyik-másik hajtóművének az újrahasznosításáról beszélt. Az amerikai csapat a Google által szponzorált Lunar X PRIZE versenyre 2008-ban jelentkezett be, és úgy számolnak, hogy 2015-ig leszállnak a Holdra – azon belül is a holdi sarkvidékre. Ez a tájegység olyan hideg, hogy ott a nitrogén is bőven folyékony állapotban marad. Ez persze a holdi egyenlítőre is igaz, itt azonban csak abban a cirka két hétben van erre lehetőség, amikor a felszínt nem éri napfény.
A Hold pólusainak mélyebb zugaiba több milliárd éve nem sütött még nap, úgyhogy ez a régió tartja a Holdon a negatív hőmérsékleti rekordot. Ez azért bír nagy tudományos jelentőséggel, mivel itt található nagy mennyiségben vízjég, amiből rakéta-üzemanyagot is elő lehet állítani.
Külön érdekesség a csapat leszállóegysége, ami közel hetvenkilós rakományát a remények szerint eljuttatja majd a Hold felszínére. Hozzánk hasonlóan az amerikai csapat is a földi prototípus és az „űrképes”, extrém körülményeket kibíró végleges verzió között van valahol félúton. A lander üresen nyolcszáz kilót nyom, feltankolva pedig több mint kétezret, és sikeres küldetés esetén – híres elődeihez hasonlóan – ez is örökre a Holdon maradna. Még érdekesebb, hogy a forgalomból kivont űrsiklók hajtóműveinek egyikével szerelnék fel a leszállóegységet, a videóban azonban még enélkül mutatkozik be.
Mint a csapat képviselője beszámolt erről, a leszállóegységet tavaly alkották meg, és ez nélkülözhetetlennek tűnik, ha a holdutazást valóban kereskedelmi tevékenységgé kívánják alakítani. Ebben egyébként bennünk partnerre is lelhetnek, hiszen ők a Puli egyik lehetséges szállítója: az említett leszállóegységbe 10 kilós holdjárónkkal egy holdutazás erejéig beparkolhatnánk .
A „holdverseny” másik nagy esélyese a Moon Express. Tim Pickens, a csapat vezető mérnöke „Rakétavárosban”, az alabamai Huntsville-ben nőtt fel – itt tesztelték a Saturn V rakéták hajtóműveit. Kevesebb, mint húsz kilométerre lakott a tesztek helyszínétől, és az alábbi, nagyon érdekes kordokumentumokat bemutató rövid videóban arról elmélkedik, miért nem sikerült megismételni a holdutazást a hetvenes évek eleje óta eltelt pár évtizedben. Tim Pickens nagy név a szakmában, a többi között a White Knight tervezéséből is kivette a részét.
Hosszú hallgatás után a maláj Independence-X csapat újra hallatott magáról, és egy székhely-változtatást követően máris 17 álláslehetőséget kínálnak – elsősorban mérnökök részére, akik szabadidejükben vagy részmunkaidőben fejlesztenék a csapat holdjáróját. Csak szólunk.
Lájkoltad már a Puli Space-t a Facebookon? Folyamatosan olvashatsz friss hazai és nemzetközi híreket a Hold-kutatásról, űrgépek fejlesztéséről, támogatóinkról!
-------------
TÁMOGASS MINKET!
Lépj be a Kis Lépés Klubba vagy vállalkozásként irány a Puli Indítóállás! Holdjárónk, a Puli, már ezer forintos támogatás esetén is magával viszi neved a Holdra, hogy az örök időkre ott maradjon! De a következő meteorbecsapódásig mindenképp...