A Google által szponzorált Lunar XPRIZE verseny 2007-ben kezdődött, azóta a Hold felfedezésének finanszírozása globális szinten elég változóan alakult. Ebben fontos szerepet játszott az amerikai Constellation Program leállítása és a gazdasági világválság. Mindezek dacára a GLXP aktívan támogatja a holdexpedíciók előkészítését - összegzi a közelmúlt történéseit egy nemrégiben közölt piackutatás Az űrtevékenységre globálisan fordított összegek növekvő tendenciát mutatnak (2012-ben 304 milliárd dollárt fordítottak erre a célra, ami az egy évvel korábbihoz képest 7 százalékos növekedést jelent). Ennek a szép summának közel háromnegyed része a magánpénzből táplált űriparnak köszönhető, ahogy a 7 százalékos gyarapodás zöme is ennek tudható be. Megjegyezzük, hogy a magyar űripar éves teljesítménye alig több, mint három millió dollár (mintegy 800 millió forint; forrás: Magyar Űripari Klaszter, Stratégia).
Mindezek az adatok a London Economics napokban közzétett piackutatásából származnak. Az XPRIZE Alapítvány megbízásából készített felmérés célja az űrszektor előtt álló olyan piaci lehetőségek feltérképezése volt, amelyeket a GLXP versenyben lévő csapatai saját hasznukra fordíthatnak. A vizsgálat nem terjedt ki a szponzorációban, valamint a szórakoztatóiparban és a médiában rejlő lehetőségekre. A csapatok lehetőségeit a GLXP által a magántőke bevonásával meghirdetett holdverseny 2015-ben esedékes lefújását követő 10 éves és 25 éves időhorizonton vizsgálták meg. Bár minél messzebbre tekintünk előre a jövőbe, annál nagyobb a tévedés valószínűsége, de az elemzés eredményei igen biztató jövőképet mutatnak.
A több szakaszból álló felmérés során elsőként a GLXP-csapatok által kifejlesztett kompetenciákat körvonalazták a nyilvánosan elérhető információk és a csapatok vezetőivel folytatott konzultációk során. Ezután megvizsgálták, hogy az általuk felhalmozott tudást és ismeretanyagot miként lehetne kamatoztatni, milyen piaci lehetőségek kínálkoznak a csapatok számára (feltételezve persze a folyamatban lévő fejlesztések folytatását).
Vannak elsődleges kompetenciák, amiket egy sikeres GLXP-küldetés teljesítéséhez mindenképpen ki kell fejleszteniük a csapatoknak. Ilyen az űrhajó vagy annak egy összetevőjének tervezése, összeszerelése és tesztelése, beleértve a meghajtás kérdését, azt, hogy miként juttatnák energiához az űrhajót, hogyan tárolnák az áramot, hogyan gazdálkodnának a hővel, de ide tartozhat a navigációs alrendszerek fejlesztése is. Az elsődleges kompetenciákhoz tartozik a landolás során használt rendszerek, a felszínt önállóan felfedező jármű, a robotos megoldások, a műszaki, és tudományos adatgyűjtés, a HD-minőségű képek készítésének mikéntje, illetve a kommunikáció, azaz a képek és/vagy adatok földre sugárzása.
Sok csapat a fentieken kívül kiegészítő kompetenciáit is fejleszti annak érdekében, hogy további bevételhez jusson, amivel aztán a GLXP küldetés teljesítéséhez használ majd fel, vagy egyéb csapatcélok megvalósítására fordíthat. Többek között ebbe a kategóriába tartozik: a felszállás során alkalmazott meghajtórendszer, a saját rakomány szállításához szükséges tárhelyen túlmenően további tárhely biztosítása, a holdi éjszakában való ténykedés, különös tekintettel a cirka két földi hétig tartó holdi éjszaka túlélésére, a felszíni mintavétel, tudományos kísérletek, állandó megfigyelőbázis létesítése a Holdon, ismeretterjesztés, szabadalmak, és még sok minden más.
A GLXP csapatai által fejlesztett kompetenciák
A sikeres küldetés érdekében kifejlesztett kompetenciákkal felvértezett GLXP-csapatok számára a leginkább kézenfekvő üzleti lehetőség a „hagyományos” termékek és szolgáltatások biztosítása. Ezek egy része már jelenleg is hozzáférhető, ilyen többek között a tudományos célú és műszaki adatok kereskedelme (ld. Established Market Opportuniities a lenti ábrán). Az elemzések szerint az elkövetkező években egy sor piaci szegmens indul virágzásnak a vezető, illetve a feltörekvőben lévő űrügynökségek középtávú missziói következtében. Ezek kiszolgálása érdekében a GLXP-csapatoknak úgy kell átalakítaniuk technológiájukat, hogy öt-tíz éven belül versenyképessé válhassanak (Emergent Market Opportunities).
A GLXP-csapatok további bevételre tehetnek szert a GLXP-misszió keretében frissen kifejlesztett, vagy épp átalakított termékeik/szolgáltatásaik eladása révén: a vevők az űrszektor szerepelői, vagy azon kívüli vállalatok közül kerülhetnek ki. De hol lehetne hasznosítani egy holdjáró-robotot? A tanulmány szerint például kemény terepen, így tűzeseteknél, a tenger mélyén, a hadseregnél, a veszélyes (nukleáris, vegyi) üzemekben, a katasztrófa sújtotta területeken, de szóba jöhetnek a bányák is (Technology Transfer Opportunities).
A verseny végét követő 10 éven belül a tanulmány szerint összességében mintegy 1,9 milliárd dolláros piacon próbálhatnak szerencsét a jelenleg versenyben lévő résztvevők, 25 éves távlatban ez a piac elérheti a 6,4 milliárd dollár összértéket is. Mindemellett ott vannak még a jelenleg nem igazából megbecsülhető nagyságú, ma még futurisztikusnak tűnő olyan piaci szegmensek, mint a holdi vagy kisbolygóbányászat, bázisok létrehozása a helyszínen található nyersananyagok feldolgozásával (Future Market Opportunities).
Ebből is látszik, hogy a holdversenyben való részvétel nem öncélú, és messze túlmutat magán a versengésen. A piaci lehetőségek okos kihasználása a verseny során kifejlesztett kompetenciák segítségével nagyon fontos ösztönző. Miközben a közeljövőben a GLXP csapatok által megcélzott űripari szektort még várhatóan az állami megrendelők dominálják majd (a 10 év alatti 1,9 milliárd dolláros forgalom 56%-a innen származhat majd), a privátszektor jelentősége hosszabb távon növekedni fog: 25 éves távlatban a 6,4 milliárd dolláros forgalom 68%-át már a magánszektor biztosíthatja.
A Google Lunar XPRIZE Market Study 2013 összefoglalója letölthető a Puli honlapjáról.
A Puli csapata mindeközben töretlenül folytatja fejlesztéseit. Ennek keretében a marokkói sivatag után holdjárónk földi prototípusát a Hawaii szigetén található, NASA által is támogatott PISCES központba juttatjuk el, ahol aztán jól megfuttatjuk a távoli terepen. Hogy minél jobb eredményt tudjunk elérni a távoli szigeten, mindenkinek a segítségére szükségünk van - a Tiedre is. Kis Lépés Klubunkon keresztül támogathatod tereptesztünket, akár rendszeres előfizetéssel is; a teszt helyszíni költségeihez pedig az indiegogo közösségi finanszírozási kampányunk segítségével járulhatsz hozzá.