Lezuhantunk

Igen. 2015. augusztus 13-án - nem, nem péntek, csütörtök volt - bekövetkezett, amiről azt gondoltuk, velünk csak nem fog megtörténni.

Elvesztettük a kontrollt a rover felett, és kvázi lezuhantunk. Egészen pontosan sok méteren át bucskáztunk jó néhányszor, míg leértünk egy szép hosszú, sziklás lejtő aljára.

Rövid képes rónika az I2.6-os Puli "bukásáról" és újraéledéséről.

Egy Flight Director lelkiekben mindig felkészül a bevetésre. Disclaimer: 13-án nem Matyi volt szolgálatban. ;-)

Aznapra nem volt különösebben izgalmas terv, délelőtt a Mission Control-ban a Minden Tudás stábja forgatott, kint a terepen viszonylag lassan haladtunk, és rutinfeladatokat végeztünk a járgánnyal. Szóval business as usual.

Délután azonban történt egy s más. A következő sorok a küldetésnapló összefoglalójából vannak.

Mission Control, életképek.
Mission Control életképek #2..

A felvonóig sikerül eljutnunk, ahol leesik  a wifi jel és  ezért a visszafordulás mellett döntünk. Szakadozott a kapcsolat, és próbálunk fentebb menni. Néhány méterrel fentebb, már javult a jelerősség, ezért megpróbáltunk az út szélére menni. Amikor az útszélt elértük, ismét leesett a jelszint és bizonytalanná vált a kapcsolat. A képek ismét nem jönnek át a gyenge jel miatt. Az utolsó előtti képen tapasztaljuk, hogy túlfutottunk a út szélén, és enyhe mértékben dől a rover (az antennák a viszonyítás). Az utolsó képen (amit utólag tudtunk letölteni), már 45°szögben állt a rover. Az ez utáni mozgási parancsok teljesüléséről már nem volt adatunk. Később hívtak, hogy leborult a rover. Nagyjából 45°-os lejtőn kb 20 métert gurult lefelé.

Ezen az elég durva terepen.

Hát ez azért meredek. OeWF-es kollégánk mutatja, hol találták meg a Pulit.

Itt van az a bizonyos utolsó pillantás a zuhanás előtt:

Itt már nagyon ferdén néztünk a világra.

És itt a helyszín egy másik perspektívából, kívülről.

Oldalnézetben: itt bucskáztunk le I2.6-os Pulinkkal, a hátizsák alattról. Nem néz ki olyan jól.

Hát ennek nem annyira örültünk: első gondolatunk természetesen az volt, hogy akkor elvesztettük egyik roverünket, béke poraira. De azért igyekeztünk emelt fővel viselni a várható veszteséget, és megtaláltuk a pozitívumot is, bár ezt azért örömnek az ürümben azért nem tudtuk látni. Viszont ezt sem mondhatja el mindenki magáról:

Van egy kivizsgálandó balesetünk!

Ebben az a "jó", hogy tesztelni tudjuk, mit lehet megállapítani az adatbázis utólagos elemzéséből, mennyit tudunk rekonstruálni az adatokból. Ez folyamatban is van, amint készen leszünk, beszámolunk róla.

A másik jó hírt egy Facebook komment foglalja össze a legjobban:

"Eleg jo konstrukcionak tunik, ha csak ennyi baja lett."

Az I2.6-os "háta" a gurulás után.

A képen láthatónál azért valamivel nagyobb volt a baj, legalábbis ami a kerekeket illeti. Ott bizony volt törés, és bár tudtuk volna vonszolni magunkat, inkább a kerékcsere mellett döntöttünk másnap reggel. Amikor is mentünk még egy jót búcsúzóul.

Kaunertal. Szép volt!

Köszönjük támogatóinknak és a sógoroknak barátainknak az Osztrák Űrfórumnál, hogy Marokkó után az Alpokban is ott lehettünk, és már most kíváncsiak vagyunk a következő Mars-szimulációra!

Új világok kutatása.OeWF Photo: Paul Santek

Kövesd a Pulit honlapunkon és csatlakozz online közösségeinkhez a Google+ on és Facebook-on!

Szeretnél hozzájárulni ahhoz, hogy Magyarország legyen az első európai nemzet a Holdon?

Told meg Te is!

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.
;