A NASA új, innovatív megoldásokat keres arra, hogyan juthatnának el az űrszondái a Holdra. Úgy tűnik, hogy ennek megsegítésére az űrügynökség immár kellő potenciált lát a magáncégekben is. A Nemzetközi Űrállomás ellátására kötött szerződések a SpaceX és Orbital Sciences cégekkel igen sikeresnek bizonyultak, és az ilyesfajta együttműködések talán a Holdon is folytatódhatnak.
2014 januárjában hirdették meg a Cargo Transportation and Landing by Soft Touchdown (CATALYST, Teherszállítás és Landolás Sima Leszállással) programot. Ennek keretében a leendő résztvevők számos NASA erőforráshoz, így kutatókhoz, szoftverekhez és kísérleti laborokhoz férhetnek hozzá, cserébe a leszállóegységek terveinek jogaiért. Pénz ugyanakkor nem jár az együttműködéshez. A projektbe kétféle landerrel lehet bekapcsolódni: a kisebbek 30-100 kg, a nagyobbak 250-500 kg közti terhet kell, hogy képesek legyenek a felszínre juttatni. Ekkora hasznos terhek már túlmutatnak a Google Lunar XPRIZE kikötésein, hiszen azt bármilyen kicsi űrszondával teljesíteni lehet, ha az 500 métert és a többi szükséges feltételt képes kivitelezni. A távlati cél itt már a Hold kereskedelmi hasznosításának, például bányászatának, vagy a távolabbi célpontok felé vivő, köztes megállóhelyként való használatának elősegítése.
A teszteléshez a NASA két kísérleti leszállóegysége, a Mighty Eagle és a Morpheus is a résztvevők rendelkezésére fog állni. Több csapat is jelentkezett már a programba, de a kiválasztottak pontos száma attól is függni fog, hogy csapatonként mennyi erőforrást igényelnek összesen. A jelentkezési határidő március 17.
A NASA Morpheus kísérleti landere. (Forrás: NASA)
A komoly holdi bányászati terveket szövögető, amerikai Moon Express csapat lelkesen üdvözölte a kezdeményezést: “Arra számítunk, hogy a CATALYST elvezet majd oda, hogy ugyanúgy szállíthatunk hasznos terheket és vezethetünk küldetéseket a Holdon, ahogy a magáncégek már ma is kiszolgálják az űrállomást” - mondta el Bob Richards, a GLXP-ben is részt vevő Moon Express vezetője.
Mike Gold, a szintén amerikai, felfújható űrállomás-modulokat tervező Bigelow Aerospace igazgatója szerint az állami-magán együttműködések jó beváltak alacsony Föld körüli pályán, így logikus lépés távolabb is kiterjeszteni azokat. “Kis lépés ez a holdi leszállóegységeknek, de hatalmas ugrás a Hold kereskedelmi lehetőségeinek” - állítja Gold.
Azonban nem mindenki felhőtlenül boldog. A GLXP spanyol székhelyű csapata, a Barcelona Moon Team szerint a CATALYST haszna korlátozott a Holdat célzó, de nemzetközi illetőségű szervezetek számára. Az amerikai kormánynak nagyon szigorú biztonsági előírásai vannak, amelyek nagyrészt lehetetlenné teszik, hogy külföldiekkel megosszanak űrrepüléssel kapcsolatos technológiákat és tapasztalatokat. “Nagyszerű hír ez az amerikai magáncégeknek és GLXP-csapatoknak. Nem annyira az a többiek részére” - írja a Barcelona Moon a honlapján. “Üdvözöljük a NASA döntését, hogy támogatják a kereskedelmi alapú, felfedező űrszondákat fejlesztő magáncégeket, de felvetődik a kérdés, hogy ezzel az amerikai csapatok nem tesznek-e szert túlzott előnyre a versengésben.”
Mike Gold egy másik problémára is felhívta a figyelmet. Az ENSZ Világűr Szerződése (Outer Space Treaty) alapján a Holdat és annak természetes erőforrásait egy nemzet sem sajátíthatja ki. Szerkezetek, emberek vagy járművek odajuttatása sem teremt tulajdonjogot a holdfelszín adott részeire. Sőt, a különálló Hold Egyezmény azt is kimondja, hogy bármilyen profitot, akár bányászatból származót, egyenlően kell szétosztani az aláírók között. A túlzott egyensúlyra törekvés és a piacellenes hozzáállás miatt persze a Hold Egyezményt több űrképes nemzet, így az Egyesült Államok sem írta alá.
Felfújható Bigelow modulok és napelemfarm a Holdon, egyelőre terepasztal formájában. (Forrás: Isaac Brekken/The New York Times/Redux/Eyevine)
Nyilvánvaló, hogy a mostani szabályozás már idejétmúlt. A megújulás egyik lehetősége az lehet, hogyha valaki kideríti, hogyan is reagálnának a kormányok a kereskedelmi célú űrberuházások láttán. A Bigelow Aerospace ezért egy jól megfogalmazott igényléssel fordult a Szövetségi Légügyi Hivatalhoz (FAA). Ebben kérvényezik, hogy engedélyezzenek számukra egy küldetést Holdra, ahol egy felfújható lakómodult helyeznének el, körülötte pedig ismerjenek el egy privát be-nem-avatkozási zónát.
Bár ez még nem jelent tulajdonjogot az adott területre, elvben a Bigelow ez alapján megtilthatná, hogy az adott “ingatlanra” roverek vagy leszállóegységek érkezzenek. Az FAA döntése még nem született meg, de már ez a kísérlet is jelzi, hogy hamarosan mennyire alapvető problémák merülhetnek majd fel a Holddal kapcsolatban. Az iparág szereplői nagyrészt egyetértenek abban, hogy valamilyen szabályozásra mindenképp szükség lesz, mielőtt a küldetésekhez szükséges, jelentős mennyiségű tőkét bárki hajlandó lesz befektetni.
Ha szeretnéd a magyar zászlót a Holdon látni, támogasd a Google Lunar XPRIZE versenyben részt vevő Puli Space-t az odajutásban. Hogy minél jobb eredményt tudjunk elérni a jövőben is, mindenkinek a segítségére szükségünk van - a Tiedre is. Kis Lépés Klubunkon keresztül támogathatod további fejlesztéseinket, akár rendszeres előfizetéssel is.
Segíts Te is, hogy Magyarország lehessen az első európai nemzet, amely eljut a Holdra!