Múlt héten a Puli I2.5 fantázianévre hallgató prototípusa (a MARS2013 marokkói terepgyakorlaton jelenleg is nyúzott rover ikertestvére) és csöppnyi, két fős delegációnk (Dr. Pacher Tibor csapatvezető és Fáber Dávid szponzorszervező) Madridban, a Légiforgalmi Irányítók Világkongresszusán járt ezüstfokozatú szponzorunk, a HungaroControl Zrt. jóvoltából. Közös kalandjaikat Fáber Dávid foglalta össze blogunk számára:
A rover kijuttatása nem volt zökkenőmentes, de megjelenésünk az ötezernél is több résztvevővel zajló eseményen nagy sikert aratott. Ráadásul a HungaroControl Zrt. kinti delegációjának, különösen Szepessy Kornél vezérigazgatónak köszönhetően jónéhány űripari fejlesztésekben is érdekelt külföldi cég képviselőinek mutatkozhattunk be.
Na, de ne szaladjunk ennyire előre. Legnagyobb meglepetésünkre a HungaroControl Zrt-vel folytatott tárgyalások során nemcsak az anyagi támogatás került szóba, hanem az is, hogy lehetőséget kapunk bemutatkozni Madridban a World Air Traffic Management Congress-en, amelyen rengeteg, az űriparban is érdekelt nagynevű cég vett részt. Csapatunk - miután megnéztük a kiállítók névsorát - körülbelül 20 cégnevet dobott be a Puli belső levelezőlistájára: kik tudnának valamilyen módon technológiai támogatást nyújtani fejlesztéseinkhez. Azaz mindenképpen érdekes madridi látogatásra számíthattunk!
Miközben a gépész, villanyász és szoftveres csapat teljes erőbedobással dolgozott a Puli I2.5 megépítésén és továbbfejlesztésén, addig a kongresszusra kiutazó különítményünk megkezdte a kijuttatáshoz szükséges szervezkedést, amely távolról sem volt egyszerű. Hogy miért? Először is nem volt még biztonságos szállítódobozunk az új roverhez, másrészt a 2001. szeptember 11. utáni reptéri szigorításoknak köszönhetően félő volt, hogy holdjárónk földi prototípusa elakad valamelyik reptéri átvilágításon. Az egyik potenciális "veszélyforrást" a roverben lévő akkumulátorok jelentették, amelyeket általában nem szeretnek a reptéri biztonságiak (még az elektromos kerekesszékekből is ki kell venni, felszállás előtt ezeket!). Ennek folyományaként rengeteg egyeztetést követően, komplett repülésbiztonsági dokumentumhalmazt kellett előállítanunk - biztonsági adatlapokkal, szétszerelési útmutatókkal megtűzdelve.
Szerencsére a Pakflatt jóvoltából az I2.5 doboza - melynek idősebb testvére most Marokkóban várja, hogy az I2-es rovert márciusban hazahozza - időben elkészült és a szükséges repülésbiztonsági dokumentációk is összeálltak. Nem maradt más hátra, mint feladni a Pulit (2013. február 11-én hétfőn), majd másnap, 2013. február 12-én, kongresszusi csapatunk is repülőre szállt és egy müncheni átszállás után szerencsésen meg is érkezett Madridba. Két emberünk ott viszont először az utasterminálok között ingázott, mivel az infók szerint ott kellett volna valahol felvenni az I2.5 Pulit. Végül több körtelefon után kiderült, hogy Londonon át szerencsésen megérkezett, és a teheráru-raktárba került a dobozunk. Persze, addigra már nem lehetett elhozni, mert egyszeri halandók számára ekkor már bezárt a teher terminál.
Az izgalmakat és a robot másnapi kiváltását és a szükséges dokumentumok leegyeztetését követően a csapat végül is kiment az IFEMA Kongresszusi Központba, ahol a HungaroControl Zrt. standján felmérte a terepet a másnapi attrakcióhoz.
2013. február 13-án reggel egyórás ügyintézés után tárgyalódelegációnk sikeresen felmarkolta a dobozt, majd szélsebesen a kongresszus helyszínére sietett, ahol lendületből össze is szerelték a Pulit. Alig sikerült beüzemelni az I2.5-öt, máris kisebb érdeklődő csoport gyűlt a stand köré. Ettől kezdve delegációnk nem győzte elmagyarázni a Google Lunar X PRIZE és a Puli Space történetét és publikus technikai rejtelmeit, majd nagyszabású névjegycserélésbe kezdett.
A beszélgetések során sikerült számos, a légi- és űripar óriásainak számító cég szakembereivel megismerkedni; emellett csapatunkat Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója személyesen mutatta be több felsővezetőnek. Támogatónk ugyanis kutatás-fejlesztési projektjeiben olyan európai nagyvállalatokkal közösen vesz részt, mint például a francia THALES. A légi szakmából sokan kíváncsiak a HungaroControl és a Thales Air Systems 2004 óta közösen kidolgozott, mára több mint 200 új fejlesztéssel rendelkező, fölöttébb bonyolult légi navigációs szoftverrendszerére, a MATIAS-ra is (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System).
A cég ügyfelei és fejlesztési partnerei részére kora délután tartott állófogadáson a vezérigazgató beszédében külön figyelmet szentelt a Pulinak. Cserében mi a megjelenteket kicsit megkergettük a holdjáróval :)
Köszönjük ezt a kiemelkedő szakmai támogatást a HungaroControlnak, és bízunk benne, hogy a kongresszuson kiépített kapcsolatokat komoly szakmai együttműködésekké tudjuk alakítani a nem is olyan távoli jövőben. Az alábbiakban ezüstfokozatú szponzorunk közleményét mellékeljük:
Magyar holdjáró a HungaroControl madridi standján
A Polgári Légiforgalmi Szolgáltatók Szervezete (CANSO) és a Légiforgalmi Irányítók Szövetsége (ATCA) Európa egyik legnagyobb éves szakmai kiállítással és fórummal egybekötött nemzetközi konferenciáját rendezi 2013. február 12. és 14. között Spanyolországban. A légi közlekedési szektor egyik legrangosabb nemzetközi rendezvényén a HungaroControl egyedülálló, interaktív munkaállomással demonstrálja nemzetközi kutatás-fejlesztési és szimulációs központja tudását (Center of Research, Development and Simulation – CRDS). A kiállítás ideje alatt az érdeklődők megsétáltathatják az első magyar holdjáró kutyát is (Puli Space Technologies).
A HungaroControl közel ötven négyzetméteres, látványos, interaktív kiállítótere a magyar szolgáltató új, csúcstechnológiát felvonultató, ANS III elnevezésű irányító központját szimbolizálja, amely 2013. február 27-étől veszi át a régi budapesti központ szerepét. Sokan kíváncsiak a HungaroControl és a Thales Air Systems 2004 óta közösen fejlesztett, mára több mint 200 új fejlesztéssel ellátott, kiemelkedő bonyolultságú légi navigációs szoftverrendszerére, a MATIAS-ra is (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System).
A madridi World ATM Congress első napján kiemelt figyelmet kapott a HungaroControl budapesti légi navigációs kutatás-fejlesztési és szimulációs központja (angol rövidítéssel CRDS), amely közép-európai viszonylatban a legnagyobb kapacitással rendelkező és legmodernebb technológiával felszerelt szimulációs centrum. „A légi forgalom növekedése és az integráció Európa-szerte egyre erősebb keresletet támaszt a kutatás-fejlesztés, a szimuláció és a képzés területén, de a magas szakmai igényeknek megfelelő kapacitások csak igen korlátozottan állnak rendelkezésre. A budapestihez mérhető nagyságú és technológiájú létesítmény az egész kontinensen csupán egy található, Párizs mellett. Ezért különösen fontos, hogy az integrációs folyamat legintenzívebb időszakában biztosítani tudjuk Közép-Európa számára a fejlődéshez és a közös munkához szükséges világszínvonalú infrastruktúrát” – mondta el Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója. A kiállítás egyik érdekessége, hogy a három nap alatt az érdeklődők egy interaktív munkaállomás segítségével ismerkedhetnek meg a CRDS szolgáltatásaival: a valós idejű szimuláció során bárki kipróbálhatja magát légiforgalmi irányítóként, és kapcsolatba is léphet a budapesti központban lévő álpilótákkal.
A kiállítás második napján bemutatkozik a Google Lunar X PRIZE nemzetközi innovációs verseny magyar résztvevője is: a Puli Space Technologies. A fiatal mérnökökből álló csapat a HungaroControl főtámogatásával saját fejlesztésű holdjárót épített, amelyet 2015-ig megpróbálnak feljuttatni az égitestre. A híres magyar terelőkutyáról elnevezett eszközt működés közben láthatják az érdeklődök. „A HungaroControl támogatja a légiforgalmi irányítás, a repülés és a légi közlekedés népszerűsítését elősegítő kezdeményezéseket, kutatás-fejlesztési és innovációs projekteket, és kiemelt figyelmet fordít a fiatal tehetségek támogatására. Ezért örömmel karoltuk fel a Puli Space csapat kezdeményezését, ami izgalmas együttműködésekre is lehetőséget biztosít.” – mondta el Szepessy Kornél.
A szállítódobozokat a Pakflatt Ltd. ajánlotta fel részünkre: