Kockázatos rakétával elsőzni

Egy frissen kifejlesztett rakéta első útjára általában kedvezményesen lehet feliratkozni: ezért repülhet a Masat nyolc társával - hat CubeSattal és két további műholddal - együtt ingyenesen a világűrbe az Európai Űrügynökség rakétájának első útján - jelenlegi állás szerint február 13-án. A tapasztalat szerint ugyanis a rakétára bízott rakomány elsőzés közben sokszor egészen máshova érkezik meg, mint ahova kellene.
Az első magyar műholdat is tartalmazó vadonatúj Vega rakéta összeszerelése közben az alábbi videón jól láthatóak az egymásra épülő rakétafokozatok, az első érkezik meg leghamarabb - ez is válik majd le róla legelőször. Feltéve, hogy minden rendben megy. Erre, persze, nincs garancia.

Ha a Masat történetesen az amerikai SpaceX Falcon 1 típusú rakétájának első útjára nevezett volna be, csúnyán elvesztettük volna. Sőt, ez történt volna a második és a harmadik nekifutás alkalmával is.
2006. márciusában jött el ugyanis a Falcon 1 életében az a bizonyos első alkalom, a Falcon 1-nek azonban akkor nem jött ki a lépés, másodpercekkel az indítóállás elhagyása után elrepedt az üzemanyagcső, a rakéta le is zuhant.
Egy évvel később sem alakultak sokkal jobban a dolgok: akkor stabilizációs problémák miatt a szenzorok sürgős szükségét érezték, hogy automatikusan leállítsák az első fokozat  hajtóműveit. Nem volt nyerő ötlet.
A harmadik kísérlet előtt felülvizsgálták a rakéta hűtőrendszerét, olyannyira, hogy a végeredmény egy teljesen új verzió lett: ez másfél évébe, és nem kevés dollárjába fájt az amerikai privátcégnek. Ez is okozta a vesztét: a hűtőrendszer reformjából megmaradó üzemanyag-fölösleg miatt pár másodperccel tovább működött a hajtómű - az első rakétafokozat a leválást követően nekiütközött a rakományt tartalmazó másodiknak. Ez egyben azt is jelentette, hogy a NASA két cuccosa is elenyészett a rakétával együtt, köztük a NanoSail D napvitorlással. Utóbbi tehát csak a művészi fantáziában tudott kibontakozni, mígnem tavaly újra megépítették, ekkor azonban már sikeresen pályára is állt. Valahogy így:

További példákért sem kell túl messzire mennünk. Az Európai Űrügynökség nehézgyalogságát alkotó Ariane 5-nek 1996-ban volt az első útja, ez azonban szintén nem tartott sokáig: az indítást követő 37. másodpercben a rakéta öngyilkos lett – ezt az irányító szoftver hibája okozta, amit a rakétasorozat korábbi tagjából, az Ariane 4-ből vettek át gyakorlatilag copy-paste-tel, egy az egyben: tették mindezt annak ellenére, hogy erre a szoftverre semmi szükség nem lett volna, mivel az Ariane 5-ös életritmusa teljesen eltér elődjétől.
A második tesztkör hivatalosan csak részben minősült kudarcnak, a végeredményt tekintve azonban teljesen: a rakéták „kipufogócsöve”, a fúvóka hibája miatt idő előtt állt le az első fokozat. Bár ezután a második fokozat hibátlanul beindult, a rakéta nem jutott el a kijelölt földkörüli pályára.

Előző posztunkban írtunk arról, hogy a Masat első jelöltje eredetileg az indiai PSLV volt, azonban ennek bevezetése sem sikeredett éppenséggel felhőtlenre: az indiai rakéta  első útja sem hozott átütő sikert 1993 szeptemberében. Indításkor váratlan heves rázkódás keletkezett a második fokozat leválásakor – ennek következtében földkörüli pálya alatt fejeződött be a rakéta karrierje. Ez azonban nem volt elég: bemondta az unalmast a fékezőrakéták egyike is, amit eredetileg arra terveztek, hogy a kiégett második rakétafokozatot lelassítsa, így távolítva el azt a harmadik fokozattól. Bár  ettől még folytathatta volna az útját, a kegyelemdöfést a fedélzeti számítógép hibája adta meg a rakétának, ami így 700 másodperccel az indítás után végül a Bengáli-öböl vízében fejezte be pályafutását.

Mindezt nem azért írjuk, mert a fenti rakéták gonoszlelkűek: az indiai rakéta a többi között a Csandrajáan-1 műholdat is eljuttatta Hold körüli pályájára – az első kudarc után egymás után aratta a sikereket. A SpaceX is nagyon beindult, ők már a Falcon 9-cel a Nemzetközi Űrállomással való randira készülődnek nagy erőkkel - ennek az első útja például hibátlan volt. Természetesen, az Ariane 5-nek sincs már oka a szerénykedésre. Csak hát, az első, az mindig kicsit meghatározó. És általában rizikós is.
Mi, a Pulinál nagyon reméljük, hogy a Masattal megpakolt Vega rakéta kísérleti útja problémamentes lesz, és az első magyar műhold sikeresen túléli a társaságában töltött izgalmas perceket.


Kérjük segítségeteket, hogy minél többen támogassanak bennünket: hívjátok fel barátaitok, ismerőseitek figyelmét a Kis Lépés Klub-ra és a Puli Indítóállás-ra!

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.