Ahogy egyre inkább halad előre a Google által szponzorált Lunar X PRIZE verseny, úgy lesz egyre izgalmasabb is. A 26 csapat között koalíciók jöhetnek létre, bár a kétharmad nem lesz meg. Több csapat is összeállhat, hiszen a munkát nem mindenki ugyanazon a végén fogta meg, ebben a műfajban azonban nincs könnyebb vége a munkának. A románok történetesen repülőt fejlesztenek, ami – egyik feltevésünk szerint – képes lehet magaslati környezetből, a Csomolungma kábé háromszorosáról indítani a holdjárónkat tartalmazó rakétát a hasa alól. Már ha elkészül.
Azonban nem kell oknyomozó riporternek lenni ahhoz, hogy kilogikázzuk, miért nincs túl sok esély arra, hogy Pulinkat román versenytársunkkal közösen indítsuk el a Holdra. Az kétségtelen, hogy az ARCA tervei nagyon optimisták. Meggyőződésük, hogy 2012 közepére befejezik a repülő építését, ami az év vége felé fel is száll majd. Szerintük 2013 első félévében már hangsebesség fölött röpködnek majd. Ilyesmi azonban ilyen gyorsan még nagyobb amerikai játékosoknak sem sikerült.
Előző posztunkban megállapítottuk, hogy az ARCA csapat repülőgépe rendszertanilag a SpaceShipOne családjába tartozik – utóbbi az első olyan gép volt, ami 2004-ben teljes egészében magánpénzből emelkedett a vadregényes 100 kilométeres magasságig, a magyar kutatóról elnevezett úgynevezett Kármán-vonalig. Illetve egy picit fölé is. Az Ansari X PRIZE verseny további feltétele volt, hogy a repülést két héten belül meg kellett ismételniük. Ez is megtörtént, kipipálva, a 10 millió dolláros fődíjat pedig az Alapítvány kicsengette a csapatnak: ezek után belevágtak a SpaceShipTwo fejlesztésébe. De vajon mennyi idő telik el az első sajtótájékoztató és a forgalomba állítás között? Sok.
Még úgy is sok, hogy SpaceShipTwo-nak megvolt azaz előnye, hogy a SpaceShipOne egyenesági leszármazottja - erről ugyanis legalább biztosan tudták, hogy képes repülni. A SpaceShipTwo modelljét 2006 szeptember 28-án mutatták be, 2008 januárjában 60 százalékban volt készen, de csak 2009 végén keresztelhette el Arnold Schwarzenegger az Enterprise névre.
Ez azonban nem a történet vége. 2009 októberében ugyanis még csak a gyakorlatilag kész gép előtt álló tesztprogram hét lépcsőjét ismertethette a Virgin Galactic vezetője. A gépet ugyanis először a földön tesztelik, majd a hóna alá csapja a WhiteKnightTwo – ez egy hordozórepülő, amiről a SpaceShipTwo a tesztelés harmadik fázisában válik csak le egy hajtómű nélküli lesiklás erejéig. A következő körben már rövid időre bekapcsolják a hajtóművet, ha pedig megvan az önbizalom, a gépnek fel kell gyorsulnia a hangsebesség fölé. És csak ezután játsszák le a teljes küldetést, aminek során a 100 kilométeres álomhatárt átlépik, végül az utolsó lépésben a szükséges hatósági engedélyeket is megkapják optimális esetben.
A SpaceShipTwo 2011 közepén még csak a 16. siklórepülésénél tartott. Ekkor azonban rövid időre elvesztették a kontrollt a gép fölött, amit így is sikerült lenavigálni a földre. Ezzel a córesszel együtt a tervek szerint 2013 előtt biztosan nem áll forgalomba. Ez tehát jóindulatúan is cirka hat év.
Az ARCA most kábé ott tart, ahol a SpaceShipTwo tartott 2008-ban, bár a keresztelő már megvolt: Excelsiornak hívják a gépet. Ez azonban nem sokat javít azon a tényen, hogy a cucc jelenleg egy hangárban dekkol, ilyen állapotban:
A képről mindenesetre süt, hogy nem holnapután lesz az Excelsior első próbaútja, erre a fenti procedúra ismeretében valószínűleg csak a verseny eredményhirdetését követő pár évben kerülhet csak legkorábban sor. Ami azért számunkra nem olyan jó hír.
A románok terve egyébként ambíciózus: az USÁ-ban is dolgoznak ilyesmin, csak sokkal nagyobb méretekben. A tervek szerint a SpaceShipTwo mintájára két Boeing 747-esből ütnének össze egyet - a monstrumnak 117 méteres lenne a szárnyfesztávolsága, ami pár méterrel hosszabb, mint az Apollo missziókat a Holdra szállító Saturn rakéták testmagassága volt.
Ha majd pár év múlva a gép felszáll, képes lesz közepes méretű műholdak és pénzes űrturisták pályára állítására: a hasára szerelt rakéta ugyanis a sztratoszférában leválna a behemótról, és indulna a világűr felé. Ezzel a módszerrel ugyanis jóval kevesebb energiából megoldható az űrutazás.
Kérjük segítségeteket, hogy minél többen támogassanak bennünket: hívjátok fel barátaitok, ismerőseitek figyelmét a Kis Lépés Klub-ra és a Puli Indítóállás-ra!